5 ژانویه 2023- مطالعه ی اخیراٌ منتشر شده در مجله دیابت و غدد لنست، نرخ بروز جهانی دیابت نوع 1 را در کودکان و نوجوانان با استفاده از مدل‌های میکروشبیه‌سازی تخمین زده است.

دیابت نوع 1، با کاهش تولید انسولین به دلیل تخریب سلول های بتای پانکراس مشخص می شود و نتیجه ی آن افزایش سطح گلوکز در خون (هایپرگلایسمی) است. در صورت عدم درمان، فرد ممکن است به کتواسیدوز دیابتی مبتلا شود که یک وضعیت تهدید کننده زندگی است.

بر اساس اطلس دیابت که از سوی بنیاد بین المللی دیابت(IDF)ارائه شده است، حدود 149500 مورد جدید دیابت نوع 1 در سال 2021 در سراسر جهان در میان کودکان و نوجوانان ثبت شده است. بر اساس مطالعه بار جهانی بیماری، حدود 288263 مورد جدید در سال 2019 شناسایی شد. تخمین های مطالعه مدل سازی اخیر 193516 مورد بروز دیابت نوع 1 را در سال 2021 نشان می دهد.

با تغییرات قابل توجهی که در گزارشات نرخ بروز دیابت نوع 1 مشاهده می شود، تاثیر تفاوت های سیستم های مراقبت های بهداشتی در سطح کشورها و تاثیر تشخیص نادرست بر نرخ های بروز گزارش شده، نامشخص باقی مانده است.

در مطالعه حاضر، دانشمندان با استفاده از یک مدل میکروشبیه‌سازی جهانی، هم نرخ بروز کلی و هم نرخ تشخیص دیابت نوع 1 را در بین کودکان و نوجوانان تخمین زده‌اند.

دانشمندان یک مدل میکروشبیه‌سازی جهانی دیابت نوع 1، را برای شبیه‌سازی تاریخچه طبیعی و تشخیص این بیماری برای کودکان و نوجوانان از 200 کشور و منطقه، ایجاد کردند.

یک جمعیت نماینده از کودکان و نوجوانان در هر کشور برای شبیه سازی بروز، تاریخچه طبیعی و تشخیص دیابت نوع 1 استفاده شد. همچنین در این مدل، عوامل مرتبط با سیستم مراقبت های بهداشتی که ممکن است بر برآوردها تأثیر بگذارند، گنجانده شد.

همچنین، این مدل برای تخمین نرخ بروز، پروفایل های اتوآنتی بادی و نسبت موارد کتواسیدوز دیابتی در هر کشور از سال 1990 تا 2050 ، کالیبره شد. پروفایل اتوآنتی بادی به عنوان یک نشانگر زیستی ایمونولوژیک برای شناسایی کودکان در معرض بالاترین خطر ابتلا به دیابت نوع 1 عمل می کند.

مشاهدات مهم

مدل میکروشبیه‌سازی توسعه ‌یافته در این مطالعه در مجموع 355900 مورد جدید دیابت نوع 1 را در بین کودکان و نوجوانان در سال 2021 در سطح جهان تخمین زد. حدود 56 درصد از این موارد تشخیص داده شدند.

با توجه به روند فعلی، این مدل پیش‌بینی می‌کند که کل موارد بروز دیابت نوع 1 در سال 2050 به 476700 مورد در سال افزایش یابد. حدود 72 درصد از این موارد تشخیص داده می‌شوند.

یک تفاوت معنی دار در تشخیص دیابت نوع 1 در بین کشورها وجود داشت. برای مثال، در حالی که پیش‌بینی می‌شود بیش از 95 درصد موارد جدید در استرالیا و نیوزلند، اروپای غربی و شمالی و آمریکای شمالی تشخیص داده شوند، تنها 35 درصد موارد جدید در غرب آفریقا، جنوب و جنوب شرق آسیا و جزایر ملانزی تشخیص داده می‌شوند.

تنوع قابل توجهی در نرخ بروز این بیماری در بین قاره ها مشاهده شد. با توجه به پیش‌بینی‌های این مدل، اروپا نسبت به سایر قاره‌ها القای سریع‌تری را در نرخ بروز دیابت نوع 1 تجربه خواهد کرد.

به دلیل رشد جمعیت و نرخ بروز بالاتر، پیش‌بینی می‌شود آفریقا بیشترین تعداد موارد جدید را در سراسر جهان داشته باشد. پیش بینی می شود تا سال 2050، آفریقا و آسیا به ترتیب 51 و 28 درصد موارد جدید جهانی در سال را تشکیل دهند.

با در نظر گرفتن گروه های درآمدی، انتظار می رود کشورهای کم درآمد، با درآمد متوسط پایین، با درآمد متوسط بالا و پردرآمد به ترتیب 25، 44، 17 و 14 درصد موارد جدید جهانی دیابت نوع 1 را تشکیل دهند.

با توجه به نسبت کودکان و نوجوانان مبتلا به کتواسیدوز دیابتی در هنگام تشخیص، پیش‌بینی می‌شود که درصد موارد از 80 درصد در سال 1990 به 40 درصد در سال 2050 در کشورهای کم ‌درآمد کاهش یابد. در کشورهای با درآمد بالا، انتظار می رود این نرخ از 35 درصد در سال 1990 به 24 درصد در سال 2050 کاهش یابد. پیش بینی می شود آفریقا و آسیا بالاترین درصد موارد کتواسیدوز دیابتی را داشته باشند.

بر اساس برآوردهای مدل، حدود 90 درصد موارد تشخیص داده شده برای حداقل یک اتوآنتی بادی سلول جزایری در سال 2021 مثبت بودند. با این حال، نرخ مثبت بودن در آفریقا و آسیا نسبتاً پایین‌تر بود، که تأثیر عوامل ژنتیکی و محیطی را بر مثبت بودن اتوآنتی‌بادی برجسته می‌کند.

اهمیت مطالعه

تخمین های این مطالعه نشان می دهد که میزان بروز جهانی دیابت نوع 1 در میان کودکان و نوجوانان بیشتر از برآوردهای قبلی است. با تنوع قابل توجهی در نرخ تشخیص بین کشورها، تنها 50 درصد موارد جدید جهانی تشخیص داده می شوند.

همانطور که توسط دانشمندان پیشنهاد شده است، سیاست گذاران مراقبت های بهداشتی باید برای امکانات آزمایشی کافی برای تشخیص و درمان به موقع دیابت نوع 1 ، برنامه ریزی کنند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20230105/A-gloomy-outlook-for-type-1-diabetes-in-children-and-adolescents-by-2050.aspx